Gipsy

Tajnou minulost Gipsy.cz už není třeba skrývat..

19. 04. 2011 10:00:00
Je to už přes 6 let, co jsem ukončil své působení na české hip-hopové scéně. Prožil jsem od roku 1994 vzestupy i pády. Mnohdy je mi to vyčítáno, avšak málokdy se někdo zmíní o mých zásluhách. Od roku 1994 jsem toho napsal a vyprodukoval opravdu hodně. Dnes po tolika letech už mohu odkrýt své karty a přiznat všechny své rukopisy, instrumentálky a mixy, dnes vás provedu svou produkční a autorskou minulostí.. Možná budete překvapení, za čím vším je můj sluch.. ;)
Gipsy cz produkce
Gipsy cz produkceN/A

1994 – The Twins ( demo )

V roce 1994 se společně s bratrem Patrikem vydávám na dlouhou pouť a vše začne docela nevýrazným demo snímkem, který svou tour ovšem končí na stolech tehdejšího Universalu a menšího vydavatelství, jehož název už si opravdu ani nepamatuji. Vlastně za to vše vděčím svému bratrovi, protože to byl on, kdo byl ten odvážnější a nabídl naše nahrávky někomu dalšímu. V těchto dobách o hip-hopu nebyla ani řeč, chtěli jsme být jako Boys II men a další soulové partičky z USA.

Ve svých 12 letech už jsem stihl napsal celkem 10 nahrávek, z nichž některé mám doposud na CD. Jednoho dne se je chystám uveřejnit..

1995 – Kalo Rikonos ( crew )

Tady se ovšem objevuje hip-hopový vliv ze všech stran – setkávám se s Keithem Moorem a ten mne přivádí k G-Funkovému králi Warren Geemu.. O půl roku později se rozjíždí česká partička Chaozz a každý teenager chce dělat najednou hip-hop. V Čechách se rozjel nový trend.. To už ale vzniká velká crew Kalo Rikonos. Jsme parta rozjetých cikánů, co se chystají dobýt svět, nicméně z této partičky se nakonec udržíme jen já s bratrem. Ano, přesně tak, počátky S.Snopp jsou v rukou bratří Bangů. Společně jezdíme na freestyle battly a vyhráváme je, tajně, zcela bez peněz a nezletilí..

1996 – Syndrom Snopp

Ve svých 14 letech jsem si udělal celkem jméno na pražské scéně jako Mr. G. Bohužel už v těchto dobách se setkávám s konflikty a bohužel se na dalších 10 let vytvoří bariéra, o kterou bych znovu nestál – pražská scéna mě odstrkuje do pozadí, někteří její členové si neodpustí i rasistické útoky, což nechápu. Hip-hop by měl znamenat „unity“ ale v těchto dobách bylo toto slovo zcela neznámé. Ono ale každá věc potřebuje dozrát, je fakt, že jako teenage nemůžu očekávat, že budu ze dne na den úspěšný. Pravdou je, že to bylo všechno strašně amatérské a v plenkách. Vůbec si nepomůžeme ani spoluprácí se Smogem, Djem z Chaozzu, bez kterého by ovšem žádný S.Snopp tak jako jej znáte nemohl vzniknout..

1997 – Velký pád

Celý můj život zkomplikuje skončení na ulici, původně pozitivní nahrávky S.Snopp se mění v nenávistné depresivní šílenosti. Z původních nahrávek na první album zbude jen pár, na ulici vzniknou ty nejsilnější songy jako Apokalypsa, Aspekty noci a Kriminál. V těchto dobách mám sepsáno již přes 100 textů a 50 instrumentálek. Ten syrový rap a vůbec ta špína, znělo to příšerně, ale taky sakra dobře..

1998 – Syndrom Snopp, boj začíná

I přes problémy, které jsem měl, se nám se Smogem daří vydat naše první skutečné album Syndrom Snopp. Bratr Patrik říkající si „Key-C“ nemůže vystát Smogův přísný přístup a definitivně odchází. Bohužel jsem se měl v těch dobách bratra zastat a tušit, že měl ve všem pravdu, ale bylo mi 15, byl jsem o dost hloupější, než on a bohužel jsem neměl schopnost rozpoznat pravdu od lži. Paradoxně mi to ale pomohlo, díky všemu, co se stalo, se Syndrom Snopp ocitnul na počátku své evoluce. Do hry vstupuje na nějakou chvíli také Fuko – afroameričan, který nahrazuje na chvíli bratra ala Key-C. Nicméně po problémech se zákonem se i tato rapová dvojice rozpadá..

1999 – zánik

Netrvalo to ovšem dlouho a Syndrom upadl v zapomnění. Praha nám trvdě zavřela dveře a album se zatím jen málo šířilo, potřebovali jsme víc. I když byl natočen náš první videoklip na singl Apokalypsa, S.Snopp po půlročním koncertování v podstatě zanikl. To byl můj první životní pád. Najednou jsem měl pocit, že už to prostě nepůjde..

2000 – přichází Ramonis.. ovšem příliš brzy

Své hudební tažení ovšem nakonec nevzdávám. Oprášil jsem staré soulové songy a přišel s nimi na vydavatelství BMG / Ariola. Bohužel velká nezkušenost a vlivy z labelu udělají z anglického underground alba české rádoby pop album, jenže já potřeboval nutně peníze a tak jsem měnil a měnil a měnil.. Ovšem šanci, kterou mi dal pan Milan Hermann, za tu budu navěky vděčný. Ramonis měl být pokus o české r’n’b, ale vše přišlo příliš brzy, v dobách, kdy na to nikdo nebyl připravený, včetně mě. Výsledek bylo celkem špatné dílo, sice s dobrými melodickými linkami, ale toť vše. Album se vydá, ale úspěch není prakticky žádný.

2001 – Syndrom Snopp II: Syndrom Separace

Obnovený Syndrom v novém složení Gipsy, Smog, Christoss, Frangoss a Tchybo rozjíždí novou éru. O Syndrom je najednou velký zájem, první album čekalo dva roky, než se prosadilo a teprve nyní sklízíme, co jsme zaseli. Druhého alba se prodává po stovkách denně, stejně jako toho prvního. Pražská scéna o nás píše, i když nerada, začíná skutečná slává S.Snopp!! V těchto dobách již mám sepsáno skoro 500 textů a nespočet instrumentálek..

( je doufám všem jasné, že se tu bavím o pražské "hip-hopové scéně." ne? :) tak teď už si snad rozumíme..)

2002 – Kristýna, Piráti

Netrvá to dlouho a já započnu svou produkční kariéru – jako první si vybírám zpěvačku se jménem Kristýna. Její podmanivý hlas mne učarovává, protože i když je jí jen 13 let, má neobvykle vyspělé názory a dobrou barvu hlasu. Její druhé debutové dílo se jménem Víc, než tělo je celé zprodukované v mém prvním velmi malém studiu ve Vokovicích v Praze a vychází samozřejmě pod komerčním labelem BMG. Zároveň se postarám o remixové album těch největších hitů od legendárních Pirátů.

2003 – Perez O’Neal, Syndrom Snopp 3.0

Do rádií proniká nový singl amerického interpreta Pereze O’Neala. Dnes po osmi letech mohu poodhalit, jak to skutečně bylo – Perez byl jeden velký podvod, který ovšem vyšel a to tak, že dokonale. Singl How to continue projel všechna česká rádia, psalo se o nové americké hvězdě, která ovšem nikdy neexistovala – celou nahrávku jsem stvořil já a Perez nebylo nikdo jiný, než Ramonis toužící po novém úspěchu. Singl se prosadil, ale Syndrom byl příliš silný – jeho slávu jsem nemohl zameškávat. Já ani upřímně nechtěl, bylo mi jasné, že za tou lží nemůžu dlouho existovat, byla by to chyba. A tak přišlo naše třetí album – Syndrom Snopp 3.0. To už jsme hráli všude, kde to šlo, včetně Prahy, která už dávno není tou, co před tím. V roce 2003 už jsme museli hrát i na akcích „nepřátel“ z Bbaraku, nikdo nám nemohl odepřít naše právo být mezi 10 nejzásadnějšími interprety na české hoperské scéně.

2004 – velký rok

Aneta Langerová – Letím ke hvězdám

Notes From Prague – Same place

Beax – Return of Dieta

Sámer Issa – Busted

Šárka Vaňková – Nechci být jen tvůj sen ( Nova Rmx )

Tabula Rasa - Tabula Rasa

Gipsy – Ya favourite Cd-Rom

Toto vše jsem stihnul v jediném roce. Z prvního uvedeného titulu se stal hit roku a poslední uvedený titul stál za vznikem budoucích Gipsy.cz. Ya Favourite Cd Rom se prosadil natolik, že jsem tomu ani nevěřil. Díky pomoci Jiřího Smrčka a dalších lidí se album dostalo daleko za hranice ČR a slibovalo to budoucnost. V českých rádiích skoro nezaznělo, ale mimo ČR se hrálo téměř všude v EU. Já si upřímně nekladl za cíl, aby toto album určovalo směr mého působení, vlastně jsem jej točil pro legraci a počítal spíš s tím, že to nikdo nebude poslouchat..Jak jsem se dostal k šanci napsat titulní píseň finalistky první české superstar? I tuto šanci mi dal Milan Hermann, bez kterého by můj hudební život asi nebyl tak dlouhý, jak je. Prostě mne oslovil, já to napsal, zkusil jsem to a vyšlo to. Aneta Langerová mě mimochodem za tohle do konce života asi bude nenávidět, protože ona tu písničku fakt nemohla snést.. :) Dodnes se tomu směji, protože ji mám strašně rád, ale tak snad už dnes chápe, že to byla prostě obchodní záležitost. Nikdy jsme si to mimochodem nevyříkali, což je škoda. Asi bychom to měli udělat..

2005 – produkce, produkce, produkce

Inside Kru – Insident

Marpo – Původ umění

Orion – Teritorium ( featuring )

Sasa - ..další z mnoha

Gipsy – Rýmy a Blues

Nejprve bych se rád zmínil o Marpovi – v dobách, kdy začínal, byl docela v plenkách, jenže já cítil jeho obrovský potenciál, tu sílu a touhu prosadit se. Byl to od začátku bojovník s jasným cílem a tak jsem se ho ujal jako producent. Naše společné album Původ umění dostalo Marpa rychle na vrchol československé hip-hopové scény. Rýmy a Blues v těch dobách představovalo nemožné – na mém albu se objevila jména jako Phat, Indy, Kuny, Marpo a další. Dal jsem tím jasně najevo, že boje v Praze jsou dávno u konce. I když se album zpočátku nechytalo, zanedlouho se z něj stala mánie.. O komerčním úspěchu se ale mluvit nedá, naopak toto dílo kolovalo mezi studenty, manažery i taxikáři, sprosté slova v podstatě zarazila větší úspěch alba. V pozadí se ovšem budovalo něco mnohem většího – Gipsy.cz. V tomto roce jsem také poprvé v životě byl nominován na cenu Anděl. Byl to rok, kdy jsem také ovšem pochopil, že na české hip-hopové scéně nikdy nemohu dosáhnout toho pomyslného vrcholu. Vždy na mne bude padat stín Wiche, Oriona a celého Bbaraku, věděl jsem, že tady budu vždycky brán jen jako "ten další." Cenu si nakonec odnesl Orion, byť v tom roce nenahrál v podstatě nic. Jenže kdo má rozum, pochopí to - celá pražská scéna byla vždy kontrolována stejnými jmény. Nemám jim to za zlé, asi bych to taky tak udělal. Vlastně se mi to i líbí - pražská scéna vždycky držela spolu. Bohužel já mezi ty vyvolené nemohl patřit, v tomto roce to bylo naprosto evidentní. A právě proto jsem se rozhodl z hip-hopové scény defitinivně odejít, čemuž dopomohl i Smog a jeho neskutečný přístup ke všem v S.Snopp. Už jsem nechtěl soupeřit se Smogem, Bbarakem, Boombapem nebo kýmkoliv. Chtěl jsem mír a klid. Ten mi nabídlnul svět World Music..

2006 – Romano hip-hop, totální exploze!

MC Sax – Tohle musí ven

Pluto - Čokl Mikymauza

Marpo – Marpokalypsa

Dj Rockstar – The b-boy mixtape vol. 1

Gipsy.cz – Romano hip-hop

Gogol Bordello - Alcohol / Remix

Krom velkého úspěchu alba Marpokalypsa, kterým Marpo navázal na svůj předchozí titul, jsem se také konečně dočkal skutečného úspěchu v podobě alba Romano hip-hop. Trvalo to dlouhých 12 let, než se to konečně podařilo. O úspěchu této věci není třeba psát, z alba se stalo celosvětový pojem a v Čechách jsme sbírali jednu cenu za druhou..Dal jsem tím všem najevo, že já už nehodlám na hip-hopové scéně vůbec fungovat, což asi vyplynulo z tehdejšího pocitu zklamání. Album mělo ovšem bezpočet problémů - zpočátku nás rádia odmítalia hrát kvůli barvě naší pleti. Opravdu nelžu, tento důvod byl docela obvyklý, například radio v Mostě nám vzkázalo po emailu, že mají s cikánama problémy, a tak nebudou hrát cikány v rádiu. Za konečné vítězství tak můžeme poděkovat vlivu Milana Pešíka, bez kterého by to nikdy nedošlo takhle daleko..jeho konexe a moc pomohli jako nic jiného. Za zmínku také stojí spolupráce s velkou americkou kapelou Gogol Bordello. Můj remix jejich skladby se dostal oficiálně na jejich album, takže naprostá paráda. Gogolové jsou jeden z nejznámějších punk počinů posledních let v USA! ;)

2007 – rok temna, nudy..

Marpo – Rapstar

!Deladap – So Shunes

Gogol Bordello – Alcohol / Remix

Russian Disco - / Remix

V tomto roce jsem už pociťoval, že mi dochází ty síly, které potřebuješ k abnormálnímu tempu. Na albu Rapstar už bylo znát, že můj vliv na instrumentální podobě Marpa není tak velký jako před tím. Zbylé tři tituly byly buďto jen featuringy nebo remixy. Byl to opravdu mrtvý rok a já cítil, že už nemám sílu produkovat tak masivně, jako před tím..alespoň ne hip-hop, který se začal proměňovat v elektronický dance.

2008 – Reprezent

Gipsy.cz se prosadilo po celém světě, ale v Čechách se začal objevovat nový problém – rasismus. Takový, jako nikdy před tím, otevřený, silný. Neonacistické organizace začaly být aktivní víc, než kdy před tím a bohužel se to dotýkalo i našich vystoupeních. V Opavě kvůli nám muselo přijet přes 100 policistů. Gipsy.cz se dostalo do jednoho velkého kolotoče, nesmyslného a zbytečného. Druhé album bylo o poznání vyspělejší, než to první, ale v Čechách zdaleka nedosáhlo takového úspěchu jako Romano hip-hop. Ve světě naopak nastavilo nečekanou laťku, stalo se třetím nejúspěšnějším dle žebříčku WMC Europe. To jsme nečekali ani náhodou.. Chtěl bych zde říct, že v pozadí se dělo hodně šílených záležitostí, parta Gipsy.cz už tehdy byla na pokraji rozpadu. Romano hip-hop byl dokonalý nápad, který se prosadil, ale už zde jsem jasně cítil, že selhává lidský faktor. Nebylo možné se domluvit v okruhu našeho tehdejšího producenta, každý to cítil jinak, každý měl jinou povahu. Ten team se rozpadal na kusy. Měl jsem šílené deprese, protože to, co jsem budoval tolik let, se řítilo do naprosté záhuby. Asi to nejtajnější je, že jsem se léčil anti-depresivy, chodil pravidlně k psychiatrovi a měl těžké poruchy spánku. Pracovalo se až do naprostého vyčerpání, což mě stálo i mé dnešní poruchy trávení, několik let jsem koncertoval s kýlou velkou jako fotbalový míč, což jsem ani nevěděl a síly prostě docházely a docházely..

2010 – Autentik

Dva roky bylo mrtvo. Nebyl jsem schopný nic psát. Pak to přišlo - solový projekt, nemám k němu moc co říct. Můj sen udělat český G-funk se stal realitou. Bylo by mi jedno, jak moc úspěšný bude. Neprosadilo se to nějak extra moc, ale 17 000 stažení není málo. Byl zcela volně k dizpozici a jednalo se prostě o můj osobní oddych. Já upřímně oddych potřeboval. Už jsem se nemusel léčit anti-depresivy, byl jsem schopen usnout, ale roky jsem řešil otázku, zda-li vůbec chci podstoupit takový psychický tlak znovu. Gipsy.cz bylo v roce 2009 opravdu v koncích. Eurovize jen pomohla dodělat dílo zkázy, ten konec prostě musel přijít. To už jsem nebyli vůbec v původní sestavě, což se ale na počátku roku 2010 podařilo opravit. Parta se znovu složila v původní sestavu a čekalo se, co bude dál. A co nás vlastně tak rozhádalo? Přepracovanost, nevhodná produkce, špatná strategie, nepřipravenost, mezilidské problémy.. To vše jsme nakonec přežili a jeli jsme dál. Byli jsme připraveni vzít si zpátky to, co jsme měli - úspěch.

2011 – Desperado

Další album Gipsy.cz, věřím že to nejlepší. Je výsledkem mého tříletého úsilí napsat ideální album pro takovou kapelu jako je Gipsy.cz. Ne jen jako autor, ale jako producent. Dnes je už jiná situace. Změnili jsme vydavatele, také koncertní agenturu a produkci si dělám sám, jak jsem již řekl. Minulost Gipsy.cz znamenala spoustu věcí. Byl to boj, mnohdy jsem musel lhát, abych vůbec mohl existovat. Pamatuji si mimochodem, že těsně před Romano hip-hop jsem musel lhát majiteli baráku, abych mohl bydlet v podnájmu. Zapřel jsem svůj původ, jinak bych bydlel asi na ulici. I to je minulost Gipsy.cz. Aneta Langerová, Sámer, Syndrom Snopp, Perez O'Neal, BMG, Eurovize..

Ať tak či onak, doufám, že to vidíte - má produkce nebyla malá. V životě jsem vyprodukoval přes 30 alb, z toho více než polovina byla hip-hopových. České scéně jsem pomohl víc, než si kdo myslí, díky mé produkci se na hoperské scéně prosadili lidé jako Syndrom Snopp, Marpo, Wina, Tabula Rasa, Kunny a další. Mimochodem ten první hit Anety Langerové, to je opravdu má práce. Produkovat bych v životě chtěl určitě dál, je to už přes 4 roky, co jsem neprodukoval žádná cizí alba. Problémem je, že jsem neměl koho a proč. Ale kdo ví, třeba se to tento rok změní..

A co že je tajného na této minulosti? Mnoho lidí netuší, že jsem autorem songu Anety Langerová, Šárky Vaňovkové nebo Sámera Issy, Pereze O'Neala, Marpa, Gogol Bordello a dalších. Že jsme byl ten Ramonis, který byl spíše propadák, než cokoliv jiného.. a že Syndrom Snopp byla má práce. Ale upřímně proč to skrývat? Není důvod se za to stydět, pracoval jsem a to tvrdě. Trvalo to dlouho, než jsem prosadil, skoro bych řekl, že jsem se musel prokousat přes mrtvé psy. Prožil jsem vzestupy i pády, ale jsem tady a jsem tu i díky této produkci. Mám na kontě skoro 340 aktivních zaregistrovaných songů, sepsáno přes 4000 textů. Ramonis, Aneta Langerová nebo Sámer, to vše byla cesta, jak se dostat k Gipsy.cz, aby si konečně někdo taky všiml toho malýho cikána, co chce jen šanci. Já ji dostal - sice až po 12 letech, ale dostal jsem ji. Mimochodem rád bych se tu zmínil o věci zvané DREAMCATCHER. Je to stránka, kde různí lidé pomáhají mladým uskutečnit své sny ( www.dreamcatcher.cz ). Dnes mohu naopak já pomáhat těm druhým, co jsou momentálně ve stejné situaci, jako já tenkrát. Gipsy.cz Radoslav Banga má svou tajnou minulost, ale ne tak tajnou, aby se za ni styděl.. Byla to evoluce a já jsem za ni vděčný. Byla to dlouhá cesta a já jsem opravdu rád, že jsem to vše ve zdraví přežil. ;)

Autor: Radoslav Banga ( www.radoslavbanga.cz )

Autor: Gipsy | karma: 10.69 | přečteno: 2761 ×
Poslední články autora