Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hudba se stává spotřebním zbožím, ne díky stahování, ale díky lidem

Hudba se během posledních 500 let v Evropě vyvíjela různým způsobem. Od čistě živé akustické formy se hudba posunula do formy záznamu. Gramofonová deska se stala na konci 19. století doslova zázrakem. Ve 20. století na přelomu osmdesátých let však přišly kazety, s nimi CD nosiče a psala se zcela nová historie. CD postupně vytlačilo kazety, ale i CD nakonec potkala zkáza. Do konce devadesátých let hudba tvořila výsadní druh kultury, z čehož hojně těžila velká vydavatelství jako EMI, Polydor, BMG aj. Čím více se ale blížilo milenium, tím víc se hudební průmysl blížil k zásadní změně. Z výhradního kulturního zboží se brzy mělo stát zboží spotřební, začala éra internetu..

Radoslav Banga

Mnohokrát jsem se zúčastnil debat o tom, zda-li je nebo není správné kopírovat, či přímo ilegálně šířit hudbu na internetu. Musím říct, že ani dnes nemám definitivní jasno. Mohu pouze popsat, co internet přinesl a vzal nám hudebníkům v branži. Nevadilo by mi tolik, že se populace rozhodla hudbu šířit po internetu a věřím, že tohle by časem přestalo trápit i další muzikanty. V Japonsku například k tomu mají docela jiný přístup. Zde se celkem hojně prodává hudba skrze mobilní sítě, internetový portál iTunes a další, stejně jako v USA. Trápí mě však, co způsobuje internet hudbě jako takové – dělá z ní totiž postupně spotřební zboží. Z hudebních nahrávek se stává to samé jako jogurt v Tescu a nezpůsobují to jen interpreti, spíše uživatelé, jenž přestávají vidět rozdíl mezi uměním a polotovarem. Jelikož jsem také producent, brzy jsem pochopil, že bez průmyslu by nemohli interpreti nikdy existovat. Nicméně průmysl nesmí být nenasytný, což vždycky byl a není proto divu, že se celý zhroutil. Ono vyrobit Cd nosič za 15 kč a prodávat ho za 499 kč, to muselo dříve či později přestat fungovat. V menších zemích jako je ČR to mnohokrát nebylo o pobočkách, ale o výslovných diktátech ze strany větších zemí. Stalo se tak, že tomu českému BMG vlastně vládlo to německé, a tak nebylo ani možné CD dostat na snesitelnou cenu. Nenasytné labely nenabízely ani nám interpretům žádný zázrak. Na prodeji CD nosičů tak zbohatli hlavně výrobci, pro začínajícího interpreta to znamenalo vidět z nosiče maximálně 8% z prodeje. Na 20% se dostávali jen ti nejprodávanější a většinou i nejstarší. Ono na druhou stránku při prodeji 200 000 nosičů i těch 8% bylo najednou celkem dost, ale upřímně kdo po roce 1998 prodal v ČR tolik placek? Byla to prostě zlodějna. Jen výhradní umělci se dostali nad 10%, pro ty začínající byla většinou jedinou variantou menší vydavatelství. Kdyby nebylo OSA, autoři by z písniček v podstatě viděli jen bídné minimum. Internet tak alespoň potrestal tuto nenasytnost labelů, bez kterých se ale na druhou stránku ti kvalitní interpreti s ambicemi neobejdou.

Ať už to bylo jakkoliv, kvalitní muzika prostě potřebuje kvalitní vydavatelství. Bez něj se totiž přestává vydávat úplně, což způsobuje zcela nový jev – na povrch se dostávají lidé, jenž mají „home studios“ a v nich si tvoří hudbu převážně na vlastní náklady. Najednou je i těch 8% stále lepších, než nic. Většinou to znamená poslouchat velice nekvalitní zvuk a ještě horšího interpreta. Internet způsobil, že dnes „hudbu může dělat každý.“ Vzniká spousta nekvalitní hudby, internet je zahlcen nahrávkami. Díky takovým technologiím jako je YouTube se může snadno propagovat každý. Ještě více zhoršily situaci novodobé „DAW“ programy. Digital Audio Workstations jako jsou Cubase, ProTools nebo Logic si stále zachovávají svou preciznost, ale programy třetích stran napomáhají nehudebníkům vytvářet velice dobré simulace. Již nepotřebujete znát noty nebo rozumět akordům, stačí programy a ty vaši neznalost zachrání. Já sám vím, že když mi dáte velice špatnou zpěvačku k mikrofonu, díky programu Cubase z ní udělám špičkovou umělkyni. Je to fascinující, avšak také deprimující. Kvalita mizí, kyberprostor ji začíná měnit v běžnou dostupnou věc. Hudba však zůstává uměním a vždy bude, otázkou je, kdo ji bude chtít za 100 let dělat. Je techno opravdu hudba? Je hip-hop ještě hudba? Pro mě jako muzikanta rozhodně ne. Pro mne smyčkování není tvoření, ale pouze reprodukování toho, co již existuje.

Budoucnost je nejistá. Ať už se mnou druzí souhlasí nebo ne, z hudby se stává spotřební zboží a to škodí tomuto umění nejvíc. Jak to, že Led Zeppelin jsou stále tak silní a prodávají se? Jak to, že dodnes lidé chodí poslouchat geniální skladby od Bacha, Mozarta a Beethovena? Není to jen interpretem, bylo to hodně dobou. V 60. letech bylo těžké získat nahrávku vašeho oblíbeného interpreta a když jste ji měli, vážili jste si jíš. Hudba měla opravdovou kulturní hodnotu. Dnes je to jiné – jsme schopni najít a ilegálně stáhnout album našeho oblíbeného interpreta za méně než 30 vteřin!! Mp3 album z warez stránek máte za 2 minuty v telefonu!! Není to paradox? Proč by si někdo vážil určité nahrávky, když jich může mít každý den v mp3 přehrávači stovky? Až programy a internet tedy přestanou nabízet technologie nabízející „simulaci umění,“ hudba se opět může stát výhradním kulturním elementem. Dokud ale bude takto snadno dostupná, půjde to celé k čertu.. Přestanou lidé stahovat? Nebudeme si tu nic nalhávat – to se nikdy nestane, leda že by se lidstvo ocitlo na pokraji vyhubení a celá civilizace by skončila v lesích. Kybernetický prostor a výpočetní technika budou čím dál tím víc zasahovat do našich životů, vždyť už dnes ovládají většinu našich životů. Bez mobilního telefonu jste mrtvá osoba, v podstatě neexistujete. Bez čipové technologie si nekoupíte už ani rohlíky. Automobil by bez počítače byl jen neovladatelná plechovka.

Pokud bude nadále klesat kvalita hudebního průmyslu ( a ona zřejmě bude ), bude i nadále bohužel klesat kvalita interpretů.

Reprodukovat se dá ještě 100 let. Pak už nebude co reprodukovat. Tolik toho negativního. A teď to pozitivní.. Díky tomuto všemu se hudba posunuje výhradně na úroveň koncertu. To jediné totiž díky internetu sílí – festivaly. Dnes je to jediná naděje nás muzikantů – že můžeme hrát na festivalech, jejichž atmosféra je zatím nepřenosná. Koncert je zatím to jediné nedobytné místo, kde se ukáže, kdo je nebo není kvalitní. S nástupem 3D technologií je to ovšem jen otázkou času, kdy i to bude přenosné.  Už dnes se spoustu mladých lidí nechce vydat na koncerty, raději se budou dívat doma na YouTube a klábosit o skvělém videu na facebooku. Bude zřejmě existovat jen málo lidí, jenž budou chtít tvořit hudbu, aniž by na tom něco nevydělali. Takhle se to nedá dlouhodobě dělat. Velké kapely budou mít ještě 20 let na to fungovat tak, jak fungují, pak je čeká ten stejný osud jako všechny ostatní. Do deseti let zřejmě krachnou všechny velké labely, ty malé budou přežívat jen díky koncertům. Přežívat ale není to samé jako budovat. Až krachnou velké labely, rádia nebudou mít co hrát a i je čekají problémy. Upřímně..když poslouchám většinu našich rádií, nedivil bych se ani krachu. Nedivte se ale rádiím, že příliš nehrají nové české věci. Ona ta situace je bídná i tam. Kvalitních nahrávek se hraje jen málo, i když těch kvalitních kapel je stále dost. Znám mimochodem desítky dobrých českých kapel, o kterých v rádiu nikdy neuslyšíte a i když to není fér, neuděláte s tím nic.  Rádia nám budou neustále vnucovat stupidní americké taneční popíky, ze kterých se mi chce občas i zvracet, jenže i to jsou jen „pokyny seshora.“ Možná se najde časem nová technologie, která nás zachrání a bohužel si momentálně myslím, že to je naše jediná naděje – smířit se se situací a pracovat v prostředí, ve kterém se nacházíme. Hudba se tedy zřejmě postupně přesune celá na internet a jen ve snech si představuji, že lidé začnou sami od sebe hudbu konečně podporovat a ne jen stahovat.

Autor: Radoslav Banga ( www.radoslavbanga.cz )

 

Autor: Radoslav Banga | pondělí 15.11.2010 8:17 | karma článku: 28,33 | přečteno: 3577x
  • Další články autora

Radoslav Banga

Proč jsem odešel z předávání slavíků?Protože nacismus do veřejného prostoru prostě nepatří

Velmi..velmi rozhořčeně jsem včera na protest opustil sál Karlínského divadla. Ano, je to pravda, při předávání cen Český slavík jsme se s mou manželkou zvedli, začali jsme pískat a nakonec na protest proti Ortelu odešli ze sálu.

27.11.2016 v 12:37 | Karma: 41,01 | Přečteno: 7802x | Společnost

Radoslav Banga

Videoblog - tentokrát speciální z Alžírska

Po třech letech jsme s kapelou zase zahráli v Alžírsku. Jak to tam aktuálně vypadá? Jak dopadl koncert? Chystáte se do Alžírska na dovolenou? Tak sledujte....

25.5.2016 v 6:00 | Karma: 16,85 | Přečteno: 1669x | Diskuse| Videoblogy

Radoslav Banga

Videoblog - tentokrát s prvky tance a kolegy ze StarDance

Jak to vypadalo, když jsme se sešli na Handicapovaném Sportovci roku 2015. Krom mojí maličkosti vystoupili také tanečníci ze speciálního charitativního dílu StarDance. A stejně jako posledně vám ukážu, jak to vypadlo v zákulisí.

19.4.2016 v 15:27 | Karma: 12,25 | Přečteno: 787x | Diskuse| Videoblogy

Radoslav Banga

Videoblog - tentokrát ze zákulisí natáčení v televizi

Ano, i já se "zbláznil" a propadl vlogům. Je to totiž cesta, jak ukázat něco ze svého soukromí, něco ze své práce a hlavně, jak se přiblížit všem, kdo se bude chtít dívat :). Třeba budu inspirovat i vás. Nevěříte? Věřte!

5.4.2016 v 14:41 | Karma: 19,27 | Přečteno: 1447x | Diskuse| Videoblogy

Radoslav Banga

Tajnou minulost Gipsy.cz už není třeba skrývat..

Je to už přes 6 let, co jsem ukončil své působení na české hip-hopové scéně. Prožil jsem od roku 1994 vzestupy i pády. Mnohdy je mi to vyčítáno, avšak málokdy se někdo zmíní o mých zásluhách. Od roku 1994 jsem toho napsal a vyprodukoval opravdu hodně. Dnes po tolika letech už mohu odkrýt své karty a přiznat všechny své rukopisy, instrumentálky a mixy, dnes vás provedu svou produkční a autorskou minulostí.. Možná budete překvapení, za čím vším je můj sluch.. ;)

19.4.2011 v 10:00 | Karma: 10,69 | Přečteno: 2761x | Kultura

Radoslav Banga

Krupka, cikáni, fízlové, náckové a platiči daní - desperádi

Tak se tak dívám na ta videa z Krupky a potichu si chaoticky přemýšlím.. Nejprve se strašně rozčílím a nadávám na ten rasismus v ČR, pak se ale uklidním a přemýšlím, proč se vůbec nějaký takový pochod nácků vlastně koná. Při čištění zubů si vzpomenu na afro-americkou historii a říkám si: „Sakra ti černí to měli v USA opravdu těžké.“ Zní to v tu chvíli, jako bych se jim téměř vysmíval, protože to se mi to přemýšlí, vyvoněná koupelna, hadry od sponzora, doma samá technologie, parádní postel, mé přemýšlení se zdá být v tu chvíli skoro provokativní.

11.4.2011 v 11:24 | Karma: 43,37 | Přečteno: 13966x | Společnost

Radoslav Banga

Být slušný cikánem v ČR je náročné a vysilující

Jsem cikán. Mělo by se mi říkat „Rom,“ no to „cikán“ se mi líbí upřímně víc. Lépe to zní. Pro cikány jsem moc „gádžovský“ a pro Čechy nemám „ideální barvu pleti.“ Jako cikán jsem se dovedl prosadit v této zemi a bylo to hodně náročné. Musel jsem od mala překonávat rasistickou společnost a to z obou stran. Už jako malý kluk jsem ukázal, že nehodlám být jako ostatní cikáni z partičky a vysloužil jsem si několikrát pořádný výprask. Za co? Že jsem nechtěl bezdůvodně napadnout kluka na pískovišti, že jsem nechtěl chodit krást autorádia a fetovat. Z partičky 20 cikánů tam bylo 5, co mělo nějaký potenciál. Ze zbytku se stali kriminálníci, smažky nebo příživníci. Mezi těmi pěti byli dva mojí bratři, má sestra a také jeden velice inteligentní kluk, jmenoval se Luboš, už nevím jak dál. V sedmi letech už jsem měl v podstatě zákaz chodit mezi všechny lokální cikánské partičky. Plivali na mě a posmívali se mi, že se učím a chovám slušně. Pro ně jsem byl „gádžo.“ Já se krást bál, stejně jako fetovat. Moje matka by mě zabila, byla na nás velice tvrdá a za to jsem jí vděčný. Za jakýkoliv prohřešek jsem dostal koženým páskem přes záda a matka věděla proč. Jedině takhle nás mohla uchránit před kriminalitou těch ostatních grázlů, co už od mala dělali jen problémy.

16.12.2010 v 16:06 | Karma: 42,93 | Přečteno: 7064x | Kultura

Radoslav Banga

Ostravští rappeři zabíjeli – může za to hip-hop?

Pocházím asi z jiné doby, ale řádění mladých hochů z Ostravy, jenž si říkají Nifest a Avio, které zřejmě motivoval k vraždění pocit, že musí být za každou cenu “gangsta,” mne zvedl ze židle. Následky jejich hlouposti jsou šokující – tři pobodané děti ve věku od 9 do 15 let. S hip-hopem jsem se rozhodl prásknout v roce 2005. Tehdy se v Čechách začal objevovat nový trend – “disco hip-hop” a já si říkal, že tady už nemám co dělat. Kéž by zůstalo jen u disco rapu. Ze všech stran jsi poslouchal, jak musíš být “real” a dělat “real rap.” Tihle kluci si to zřejmě přeložili úplně jinak a díky tomu udělali českému hip-hopu tu nejhorší reklamu, jakou jen mohli. Není to ovšem bezdůvodné – ten americký rap je plný mnohem horších textů a také mnohem závažnějších konfliktů. Narozdíl od toho českého hip-hopu, se v USA běžně stává, že se navzájem partičky hip-hoperů postřílí. Dokonce i ti nejúspěšnější rappeři si navzájem vyřizovali účty skrze střelné zbraně, Tupac Shakur zvaný 2Pac byl v roce 1996 zastřelen zřejmě z důvodu pomsty jiného rappera, který si říkal B.I.G., který byl zastřelen později. V devadesátých letech byla čtvrť Queensland v městě New York plná násilí a střelných zbraní. Místní černošské gangy si zde v podstatě každý den vyřizovali své účty a smrt střelnou zbraní zde byla na denním pořádku. Velmi jsem si vždy vážil, že zde v ČR byl klid a hip-hop byl spíše o “streetu” a o hulení mařeny. Byl tady vždy klid a na hip-hop se chodilo prostě pařit. Existovala zde silná graffity scéna, která byla spíš o reprezentování, ale toť vše. Já opravdu nevěřím tomu, že je to v Ostravě “tak drsné,” jak Nifest a Avio říkájí a že oni mají tak velké problémy, aby to řešili s kudlou v ruce. Myslím si, že celý motiv k jeho pokusu o vraždu byl kombinací teenage naivnosti, potřeby jakékoliv pozornosti, potřeby “cítit se drsný,” vliv neuváženého hulení mařeny a pití alkoholu.NEMĚLO TO ALE NIC SPOLEČNÉHO S HIP-HOPEM.

30.11.2010 v 10:42 | Karma: 38,10 | Přečteno: 9109x | Společnost

Radoslav Banga

Na naše smysly možná není vůbec žádný spoleh

Není žádnou novinkou, že veškeré informace v naší mysli jsou pouhé elektrochemické impulsy. V jednom jediném mozku je tolik synapsí jako ve všech počítačích světa dohromady. Kombinací, které tak nabízí je nekonečně mnoho. Jako by se celý vesmír rozhodl zcvrknout do velikosti fotbalového míče a sám v sobě si uvědomovat svou existenci. Proč ale není spoleh na naše smysly? Protože ty nám zprostředkovávají pouhé možnosti toho, jak by “realita mohla vypadat.” Cožpak vám nikdy nepřipadalo divné, že je možné popisovat věci pěti různými způsoby? Existují organismy, jenž realitu vnímají i odlišným způsobem. Je skála obraz, zvuk, tvrdý odpor nebo vše dohromady? Existuje jistá synchronizace smyslů, jakési míchání kanálů. Mezi chutí, pachem, barvou, zvukem a tvrdostí je ale zřejmý rozdíl. Jak je to vůbec možné?

24.11.2010 v 17:19 | Karma: 16,92 | Přečteno: 2046x | Věda

Radoslav Banga

Videoklip za 25000 kč???? Dnes již ano a kvalitně..

V dubnu tohoto roku jsem se rozhodl vydat své první volně šiřitelné album Autentik. Jako cíl jsem si kladl především otestovat možnosti internetového prodeje hudby, avšak místo toho jsem poznal obrovskou sílu webu v oblasti propagace. Ekonomický rozpočet byl prostý – vytvořit obrovské promo za minimální cenu. K tomu měla posloužit moderní technologie, tedy facebook, bandzone.cz, youtube a samotný web www.radoslavbanga.cz. Věděl jsem, že návratnost bude nulová, co se týče financí, ale promo se vskutku vydařilo a nakonec si nahrávky z alba stáhlo téměř 18 000 lidí. Měl jsem obrovskou výhodu v tom, že vlastním mnoho špičkových studiových technologií a doma si mohu natočit prakticky cokoliv včetně bicích. Tedy za studio se dají účtovat pouze provozní peníze. Tím posledním, co zbývalo, bylo ušetřit za videoklip..

23.11.2010 v 10:20 | Karma: 12,54 | Přečteno: 1738x | Diskuse| Kultura

Radoslav Banga

"Romskou otázku" vyřeší jedině tvrdší zákon, tedy strach páchat zlo

Tato republika je zvyklá řešit své společenské problémy co nejjednodušším způsobem. Romové v ČR jsou ovšem úplně jiným oříškem. Za příčinou této příšerné situace hledejte historii, dva totalitní režimy, genetickou výbavu, současnou masivní migraci a naši bídnou politickou scénu. Není možné chtít po každém občanovi, aby se podrobil detailní analýze Romů a jejich způsobu žití. Bohužel však neexistuje ani specialista, jenž by mohl situaci dokonale analyzovat a díky tomu i vyhodnotit. Celý problém se vyhrocuje a společnost si žádá nějaký vstřícný zásah ze strany vlády, ta má ale jiné priority. Romskou otázku v ČR je třeba řešit rychle, jinak se brzy vymkne nám všem z rukou.

19.11.2010 v 12:40 | Karma: 40,31 | Přečteno: 5274x | Politika

Radoslav Banga

Spánková paralýza - psychiatrie vs. poltergeist

Touto poruchou trpím již odmalička a naštěstí nejsem sám. Každý desátý člověk spánkovou paralýzu alespoň 1x v životě prožil, skoro každý stý jedinec jí trpí mírným způsobem a každý tisícátý člověk tento velmi nepříjemný stav důvěrně poznává minimálně 3x do roka. O co se jedná?

14.11.2010 v 9:08 | Karma: 41,22 | Přečteno: 22101x | Ostatní
  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6102x
Jmenuji se Radoslav Banga a jsem leader skupiny Gipsy.cz, také moderátor, producent..

Seznam rubrik